WB

Questions and photos lesson 2
Vragen en foto's les 2
Post Reply
RilanaR

WB

Post by RilanaR » Fri Jan 04, 2019 9:28 am

Hoi Marcello,

Weet niet zo goed waar ik deze vraag moet plaatsen maar dan denk ik hier. Ik heb wat YouTube filmpjes zitten kijken en zag hier ook op dat stel je bent binnen met je toestel en wilt foto's maken en je WB staat meestal op automatisch dan ga je dit wijzigen naar de gewenste ''kleur'' dan zou je dit dus ook op je scherm vooraf moeten kunnen zien.

Nu stel ik wat in en maak een testfoto en bekijk ik hem in me galerij, maar hier zag ik dat je dus ook je camera kan richten op een onderwerp en dat je dan via het schermpje gelijk kan zien en als de de WB standen aanpast je deze gelijk in de schermpje ziet mee veranderen zodat je weet ( sneller) welke WB stand je wilt hanteren.

Is dit misschien alleen voor een luxe variant? Of kan dit met de mijne ook en zo ja hoe doe ik dat of hoe vind ik dat in de handleiding. Want het lijkt mij wel fijn werken :D type camera Canon d750

MarcelloGeerts
Site Admin

Re: WB

Post by MarcelloGeerts » Tue Jan 08, 2019 9:42 am

Beste Rilana,

Klopt helemaal wat je zegt. Dit gaat via LiveView. Ik heb ook een filmpje op mijn YouTube kanaal hierover:
https://www.youtube.com/watch?v=eGwR-9jh6YU&t=4s

Wat je moet doen is LiveView aanzetten en dan krijg je je live beeld op je display. En dan kan je bij mij de witbalans (via knop) aanpassen. Als je dit via het menu moet doen is het niet mogelijk omdat je menu je live beeld weg haalt.

Vanaf pagina 132 van je handleiding staat de witbalans instelling. Er is een knop, dus ik denk dat je deze ook kan bedienen met live view, maar dat wordt niet genoemd. Maar zou ik zeker even proberen.

RilanaR

Post by RilanaR » Wed Jan 09, 2019 9:45 am

Ik heb het gevonden en ik kan idd via live view gewoon de wb aanpassen en alles staat er ook nog in weergegeven met histogram en al. Echt heel handig :D

Wat me wel op valt is dat ik even wat heb getest en als ik een foto maak via de zoeker en hem doorklik en de sluiter staat op 1/60 deze door de zoeker sneller ''klikt'' met het maken van een foto dan dat ik hem maak via live view? terwijl alle instellingen gelijk zijn.

Kan dat kloppen? en waar zit hem dat in?

MarcelloGeerts
Site Admin

Post by MarcelloGeerts » Wed Jan 09, 2019 10:55 am

Dit kan hier door komen. Als ik in liveview zit staat de spiegel omhoog. Dan als ik een foto maak moet de spiegel omlaag, autofocus doet haar werk, spiegel gaat omhoog en foto wordt gemaakt en spiegel gaat weer omlaag.

Door de zoeker mist het eerste deel, meteen autofocus en spiegel omhoog/foto/spiegel omlaag.

Dus dat is inderdaad sneller. Maar per camera kan dit verschillen.

Post Reply